Een tijdje geleden vond de Sustainable Foods Summit plaats en wat wás ik vereerd toen ik een uitnodiging per mail ontving om hierbij aanwezig te zijn. Onder andere Ikea, Ekoplaza, Lovechock, Vegan Society en Fruitfunk waren aanwezig om te spreken over hoe hun bedrijf omgaat met duurzaamheid, gezonde voeding of hoe zij gebruik maken van ‘groene marketing’.

De dag was dan ook opgesplitst in twee onderdelen: ‘Health Impacts’ en ‘Green Marketing’ en de kennis die hier verspreid werd is zó waardevol dat ik dit niet voor mezelf kan houden.

Dit heb ik geleerd:

 

  •  Biologische voeding bespaart je 27 ‘ziektedagen’. Dit gaf Volkert Engelsman aan, CEO van EOSTA. Bewerkte en niet-biologische voeding bevat zoveel schadelijke stoffen dat je ziektekosten uiteindelijk duurder zijn dan de kosten van biologische voeding. Omgerekend zou het 14 % goedkoper zijn.

 

  • Chocola is eigenlijk onwijs gezond! Franziska Rosario, chief happiness director van Lovechock, gaf aan dat cacaobonen onwijs veel waardevolle voedingsstoffen bevatten die zeer gezond voor je zijn. Helaas wordt ‘normale’ chocolade zoveel bewerkt dat al deze voedingsstoffen verloren gaan. Lovechock produceert dus gezonde rauwe chocolade met een duurzamer productieproces.

 

  • Wieke van der Vossen van het voedingscentrum, vertelde over de nieuwe ‘Kies ik gezond‘ app. Hiermee kun je producten scannen en krijg je direct alle voedingswaarden te zien. De app geeft ook aan of dit product past in de schijf van vijf en toont tevens gezondere opties aan. Goed nieuws, binnenkort laat de app ook zien of het product vegetarisch is. Zou vegan de volgende stap zijn? Wij hopen van wel!

 

  • Celine Grena werkt voor Nielsen. Dit bedrijf meet wat gebruikers kopen en bekijken. Ze gaf aan dat gebruikers steeds bewuster worden. Zij kijken naar de ingrediënten en willen bedrijven steunen die transparant zijn. Zo wordt er meer aandacht geschonken aan de verpakking. Ze gaf aan dat labels zó belangrijker zijn geworden dat uit onderzoek bleek dat een mandarijn met het label  ‘Cholesterol vrij’ aanzienlijk meer werd verkocht dan dezelfde (goedkopere) mandarijn zonder label.

 

  • Hierop aansluitend sprak George Gill ( Ceo van de Vegan society UK) over het vegan keurmerk dat zij op producten plaatsen. Hij gaf aan dat niet alleen vleesvervangers enorm in verkoop zijn gestegen maar ook melk en ei vervangers. Zij gaan zich vanaf nu ook richten op het plaatsen van keurmerken op cosmetica, catering en kleding. Dit biedt zóveel gemak voor de vegan consument, ik kan niet wachten.

 

  • Bulletproof is een organisatie die zich bezig houdt met de personal branding en design van merken als bijvoorbeeld Clif bars. Hij gaf aan dat 66%  bereid is om meer uit te geven aan duurzamere opties.

 

plantaardig, veganisme, duurzaamheid, sustainable foods summit

 

De bewuste consument

Ik had al het gevoel dat bewustwording, veganisme en duurzaamheid steeds populairder begon te worden. Het is echter toch wel fijn dat dit ook vanuit analytisch onderzoek wordt bewezen. Hoe tof is het dat bedrijven als IKEA hier zelfs in meegaan en bewuste keuzes maken? Voor mij is dit het bewijs dat we steeds meer richting een vegan wereld gaan en dat er behoefte is aan eerlijkheid en transparantie. Dat we aandacht schenken aan de herkomst van producten en allen die hier aan en voor werken.

Ecovia Intelligance, onwijs bedankt voor deze inspirerende en leerzame dag. Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad en kijk uit naar een volgende ontmoeting.

 

amsterdam, regenwater, gefilterd water, duurzaam

Ps. Het event werd enorm goed verzorgd. Zo stonden continu deze flessen op tafel, dit is Amsterdams regenwater. Ik vind het echt onwijs tof dat zelfs de aankleding van water in een duurzaam en lokaal jasje wordt gestoken. 

Delen